naziramso.blogg.se

Matematiksvårigheter

Publicerad 2013-06-01 21:20:49 i Allmänt,

Adler finner att det är viktigt för barn med specifika matematiksvårigheter att förstå varför de inte klarar av matematik i skolan för att på så sätt förebygga eventuella sekundära följder t.ex. frustration och dåligt självförtroende. Enligt honom upplever elever med specifika matematiksvårigheter en känsla av vanmakt för att
deras prestation förändras som en berg-och-dalbana, vilket beror på problem med korttidsminnet.
Han delar in matematiksvårigheter i fyra olika förklaringsmodeller; allmänna matematiksvårigheter, akalkyli, dyskalkyli och pseudodyskalkyli. Han slår tydligt fast att dyskalkyli handlar om specifika eller speciella matematiksvårigheter och inte problem med hela matematikämnet (Adler, 2001)

Matematik

Publicerad 2013-06-01 21:16:48 i Allmänt,

Matematik är en och densamma oavsett samhällets och individers behov och intressen.
• Individerna konstruerar sin kunskap i ett socialt nätverk och har därför skilda biologiska och kulturella förutsättningar.
• Matematikbehovet varierar för individerna, liksom för samhällen och samhällsgrupper, personliga mål…(Magne, 2002).

Sören Kierkegaard

Publicerad 2013-06-01 21:11:43 i Allmänt,

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv, när han tror att han kan hjälpa andra. För att undervisa någon, måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, Men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera. 

                                                                    (Sören Kierkegaard, dansk författare, filosof och teolog, 1813-1855)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela