Exempel på en uppgift…
Utforma en uppgift till dina elever som bygger på de flesta av följande kriterier:
•Det finns ett verkligt behov av att tala.
•Språket används i ett autentiskt syfte
•Uppgiften är en del av kursmomentet
•Uppgiften är intressant och relevant för elevernas studier
•Uppgiften är kognitivt utmanande på en nivå som är lämplig för den årskurs eleverna
går i.
•Uppgiften kräver att alla deltar
•Uppgiften kräver att eleverna verkligen utnyttjar språket till fullo
•Det bör finnas ett ”informationsgap” eftersom eleverna sitter inne med olika
information eller åsikter
•Uppgiften ska ha ett tydligt mål,t ex att man löser ett problem eller utbyter
information. (P.Gibbons 2010)
Litteraciteten under den senare delen av grundskolan
Lyft tänkandet - språk och lärande i ett andraspråksperspektiv
Aritmetik
Definition: gren av matematiken där man studerar addition, subtraktion, multiplikation, division, potenser och rotutdragning av tal.
Historia: Aritmetiken har sina rötter i de antika civilisationerna. I Europa var senare aritmetik en av de sju fria konsterna i den medeltida undervisningen; den ingick i den första gruppen, quadrivium, tillsammans med geometri, musik och astronomi. De tre övriga ingick i den andra gruppen, trivium, som bestod av grammatik, retorik och dialektik.
Etymologi: Aritmetik kommer från grekiskans arithm¯etik¯e´ ’räknekonst’, avlett av arithmós ’tal, antal’.
FBG Matematik
Eleverna jobbar med både matematiska ord och matematiska terminologi:
t.ex: Öka - Addera
Minska - Subtrahera
Dubbla eller dubbelt - Multiplicera
Halvera eller hälften - Dividera
Eleven utvecklar sin förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser (Skolverket, 2011, s. 63).
Att förstå ord och begrepp skulle vara mycket givande både för barnens språkutveckling och för matematikinlärning (Elbers & de Haan, 2005).
Det är viktigt att vi tillåter nyanlända elever att uttrycka sig på matematiklektionen på sitt modersmål.