Introduktion Nuanlända
Skolan bör
• ha fastställt vilket innehåll skolintroduktionen ska ha,
• ha rutiner för nyanlända elevers introduktion i klassen,
• återkommande ge eleven och elevens vårdnadshavare information om skolans värdegrund, mål och arbetssätt.
Vid de första mötena kan skolan dock få en översiktlig bild av elevens kunskaper och utbildningsbehov.
En preliminär planering kan göras för en kortare period.
Den nyanlända eleven har oftast andra kulturella erfarenheter
och de ”osynliga” reglerna i skolan i Sverige kan vara förvirrande. Mentorer och kamratstödjare kan underlätta
elevens väg in i klassens och skolans gemenskap.
Om skolan har personal med utländsk bakgrund kan dessa många gånger utgöra en värdefull tillgång för såväl elev och föräldrar som för skolan.
Eleven och elevens föräldrar kan inte, vid den första kontakten, förmedla allt det som skolan behöver veta, lika litet som skolan kan ge en uttömmande information om det svenska skolsystemet och skolans innehåll och arbetssätt.
Med stöd av tolk eller modersmålslärare kan eleven få möjlighet att berätta sin egen historia genom olika
uttrycksmedel. Även andra lärare, exempelvis bild- eller musiklärare, kan här vara betydelsefulla resurser. Det är viktigt att tidigt hitta elevens förmågor och starka sidor, att eleven får visa sina kunskaper och talanger.
Föräldrarna är en tillgång när det gäller kunskaper om det egna barnet men även när det gäller kunskaper och erfarenheter av skolan och samhället i ursprungslandet.