Pedagogisk idé
Temaarbete - Lärandeprocesser
Vi arbetar temainriktat och i olika processer både med gruppen som helhet men även med det enskilda barnet. Det aktuella temat kan vara något intresseområde som finns i gruppen eller hos enskilda barn. Man har kontinuerligt en dialog med barngruppen om hur temaarbetet ska fortskrida. Ett annat sätt kan vara att personalen presenterar en idé till barnen utifrån något som man vill utmana barnen i eller något som ger goda möjligheter att utveckla/utmana något som är aktuellt i gruppen.
Processen är ofta viktigare än målet. De kompetenser som barnet införlivar under ”resan” är kompetenser som barnen kan ta med sig i andra sammanhang.
Dokumentation – ett verktyg
Ett verktyg i lärandeprocessen är dokumentation som är ett sätt att
- förvalta barnens tankar och teorier, både med bilder och text
- tydliggöra processen (Hur började vi? Hur tänkte vi sedan? osv)
- ge stöd för minnet. (Ger möjlighet att gå tillbaka i processen, både för barn och personal.)
- synliggöra lärandet. (Hur tänkte vi när vi började? Vad hände under resan? Vad har vi lärt oss?)
- synliggöra temaarbete och lärandeprocesser för föräldrar. (Delaktighet)
Samarbete med ämneslärarna
En stor del av lärandeprocessen sker i interaktionen med ämneslärarna och modersmållärarna. Samarbetet är viktig del i barns lärandeprocess och viktig i allt fortsatt lärande.
Miljön – ett pedagogiskt ”rum”
Att skapa en miljö som förändras efter gruppens behov och intressen. Pedagogiska ”rum” både ute och inne .
Föräldrarna
Föräldrarna är viktiga i förskolans arbete. Med barnet i centrum möts pedagoger och föräldrar i tät kontakt.
bl.a är:
- utvecklingssamtal en gång per termin
- föräldramöten en gång per termin
- föräldraråd en gång per termin.