naziramso.blogg.se

Specifika matematiksvårigheter

Publicerad 2013-05-26 23:00:43 i Allmänt,

En elev som har specifika matematiksvårigheter har inte problem med hela matematiken, men däremot brukar hela ämnet drabbas på grund av att eleven uppfattar sig själv som ”dum i huvudet”. Det är skillnad på en elev med specifika matematiksvårigheter och en elev med allmänna inlärningsproblem. En elev med allmänna inlärningsproblem är svag oavsett vilket ämne det gäller och vilken dag det är i veckan. Men en elev med specifika matematiksvårigheter kan uppvisa briljanta kunskaper och slå omgivningen med förvåning samtidigt som han kan falla djupt ner och behöva använda sig av fingerräkning för att klara av den enklaste räkneoperationen. Elever med specifika matematiksvårigheter är oftast normalbegåvade men uppvisar svårigheter med delar av den kognitiva processen. Deras problem är att de har dåliga ”verktyg” att arbeta med i matematiken och att de inte kan dra nytta av tidigare kunskaper och generalisera till en liknande situation (Ljungblad, 2001, s. 30). Det kan även visas i andra ämnen och i vardagssituationer. Det är vanligt att elever med specifika matematiksvårigheter har svårt att lära sig klockan och har problem med tidsuppfattning, planering och att hålla överenskommelser (Adler, 2001 s. 23).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela