naziramso.blogg.se

Att aktivera eleverna i deras eget lärande

Publicerad 2013-04-20 17:48:24 i Allmänt,

Att aktivera eleverna i deras eget lärande, inte minst genom självskattning och självbedömning. bedömningen betyder stöd och hjälp och inte kontroll.
Ett viktigt led i arbetet med självskattning är dessutom att eleven får reflektera över sin egen kunskapsutveckling.
En variant på självbedömning är att läraren ger "halva svaret", och eleven ges möjlighet att själv identifiera och lösa problemet. eleverna får känna att de har möjlighet att revidera och förbättra sina arbeten.
 
 
Referenser Lundahl, Christian.(2011) Bedömning för lärande. Norstedt

Sluta med poäng och rättning

Publicerad 2013-04-20 17:41:14 i Allmänt,

En strategi som läraren kan tillämpa för att lära eleverna att förstå själva arbetsprocessen bakom en god prestation är därför att sluta med poäng och rättning. läraren kan exempelvis ge tillbaka ett prov med kommentarer: tre uppgifter har du inte löst helt rätt.
 
 
Referenser Lundahl, Christian.(2011) Bedömning för lärande. Norstedt
 

Two star and a wish

Publicerad 2013-04-20 17:36:52 i Allmänt,

Man identifierar två styrkor och något man kunde utveckla. det är viktigt att förstå vikten av att även uppmärksamma det som gjorts väl.

Kamratbedömning

Publicerad 2013-04-20 17:33:18 i Allmänt,

1. Att eleverna bedömer andras arbete främjar deras förmåga att bedöma sina egna förmågor.
 
2. Eleverna utgör i många fall bättre resurser för varandra än vad läraren gör.
 
3. Att bedöma varandra skapar en kognitiv förstärkning av det egna tänkandet. 
 
En modell för kamratbedömning är att arbeta med checklistor. En annan modell är läxhjälpstavlan: eleverna skriver upp punkter eller uppgifter de haft problem med när de gjort läxa på tavlan.
Det är viktigt att elevena inte ger kommentarer som sårar klasskamraterna. kamratbedömningen leder fram till ett metakognitivt lyft.
 
 
Referenser Lundahl, Christian.(2011) Bedömning för lärande. Norstedt

Lancaster - metoden eller växelundervisning

Publicerad 2013-04-20 17:23:00 i Allmänt,

Det innebär att de duktigaste eleverna sätts att undervisa mindre grupper av elever. Dessa "hjälplärare" kallas för monitorer. Eleverna blir resurser för varandra i klassrummet
 
Referenser Lundahl, Christian.(2011) Bedömning för lärande. Norstedt

Utförliga kommentarer

Publicerad 2013-04-20 11:16:00 i Allmänt,

Utförliga kommentarer är det som bäst främjar elevers lärande, genom att de får eleverna att tänka efter snarare än att gissa sig fram till rätt svar.
 
 
Referenser Lundahl, Christian.(2011) Bedömning för lärande. Norstedt

Framåtsyftande återkoppling: Informationsrik och Frekvent återkoppling

Publicerad 2013-04-20 10:56:00 i Allmänt,

1. Informationsrik återkoppling Återkopplingen innehåller utförliga beskrivningar av hur eleverna kan förbättra sitt arbete. Den får eleverna att tänka igenom sina svar eller arbeteb utifrån den kommentar de får. Återkopplingen är kontinuerlig och det uppstår en dialog kring ett kunskapsområdedär det blir möjligt att blicka framåt. det intressanta är på vad eleven bör arbeta vidare, och på vilket sätt.
 
2. Frekvent återkoppling Läraren behöver information inför sitt nästa steg. Eleverna behöver regelbunden feedback för att hålla sitt lärande på rätt kurs. Frekvent feedback bör bygga på ett processarbete. där återkopplingen är en del av den pågående dialogen i lärandet.
 
Referenser Lundahl, Christian.(2011) Bedömning för lärande. Norstedt

Olika typer av bedömning

Publicerad 2013-04-20 09:50:00 i Allmänt,

1. Överblickande bedömning
Bedömningen identifierar inte vari problemet består, t.ex. om en elev misslyckas med att dividera tvåsiffriga tal. den är en avrapportering
 
2. Diagnostisk bedömning 
Bedömningen visar var svårigheten uppstår, men inte hur den ska hanteras.
 
3. Formativ bedömning
Bedömningen innesluter en åtgärd och bidrar till förståelse för hur "koden ska knäckas". Den kommenterar lärandet medan det pågår och analyserar hur det kan utvecklas
 
 
Den överblickande och diagnostiska bedömningen rymmer inte några lösningar. de summerar ett resultat.
 
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela