naziramso.blogg.se

Symbolerna

Publicerad 2013-05-29 00:08:17 i Allmänt,

Symbolerna införs enligt Malmer (1999) alltför tidigt i skolan innan förståelsen av begreppen har gjort sig gällande och därmed skapas svårigheter hos eleven. ”Barnen måste först ha begreppen i form av ord kopplade till erfarenhet innan de kan översätta dem till det kortfattade matematiska symbolspråket” (Malmer, 1999 s. 109)

Pedagogisk differentiering

Publicerad 2013-05-28 23:55:22 i Allmänt,

Den vanligaste metoden att undervisa elever med matematiksvårigheter idag är dock enligt Ljungblad (2003) pedagogisk differentiering där barn med svårigheter grupperas för sig i undervisningssituationen.

Aktivt skapa kunskap

Publicerad 2013-05-28 23:53:46 i Allmänt,

Individen ska aktivt skapa kunskap och inte vara mottagare av den. Läraren fungerar som handledare och ska ha kompetens att kunna förändra undervisningens innehåll så att den passar alla elever trots skilda förutsättninga. Samtal och reflektion är två viktiga delar i arbetet för att nå ett bra inlärningsklimat (Malmer, 1999).

Specifika matematiksvårigheter

Publicerad 2013-05-26 23:00:43 i Allmänt,

En elev som har specifika matematiksvårigheter har inte problem med hela matematiken, men däremot brukar hela ämnet drabbas på grund av att eleven uppfattar sig själv som ”dum i huvudet”. Det är skillnad på en elev med specifika matematiksvårigheter och en elev med allmänna inlärningsproblem. En elev med allmänna inlärningsproblem är svag oavsett vilket ämne det gäller och vilken dag det är i veckan. Men en elev med specifika matematiksvårigheter kan uppvisa briljanta kunskaper och slå omgivningen med förvåning samtidigt som han kan falla djupt ner och behöva använda sig av fingerräkning för att klara av den enklaste räkneoperationen. Elever med specifika matematiksvårigheter är oftast normalbegåvade men uppvisar svårigheter med delar av den kognitiva processen. Deras problem är att de har dåliga ”verktyg” att arbeta med i matematiken och att de inte kan dra nytta av tidigare kunskaper och generalisera till en liknande situation (Ljungblad, 2001, s. 30). Det kan även visas i andra ämnen och i vardagssituationer. Det är vanligt att elever med specifika matematiksvårigheter har svårt att lära sig klockan och har problem med tidsuppfattning, planering och att hålla överenskommelser (Adler, 2001 s. 23).

Matematiksvårigheter

Publicerad 2013-05-26 22:57:21 i Allmänt,

Matematiken är för svår eftersom den nutida matematiken vilar på en mäkta hög abstraktionsnivå (Unenge, J., 1997, s. 5). Ofta behöver eleven med allmänna matematiksvårigheter bara långsammare tempo i inlärningsprocessen (Ahlberg, 2001, s. 135), göra något lättare uppgifter, få uppgifterna lästa högt för sig, jobba vardagsrelaterat, lugna genomgångar (Ljungblad, 2001, s. 20-21) och få anpassat läromedel för att så småningom klara sig (Adler, 2007, s.82).

De vanligaste begreppen

Publicerad 2013-05-26 22:49:31 i Allmänt,

Det är viktigt för en människa att känna till de vanligaste begreppen inom matematik för att kunna leva ett ”normalt” liv. När en elev går ut nionde klass skall han ha uppnått "… sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning"

Modelleringsförmåga

Publicerad 2013-05-19 21:36:31 i Allmänt,

Modelleringsförmåga innebär att kunna formulera en matematisk beskrivning – modell – utifrån en realistisk situation. Denna situation kan till exempel vara problem eller situationer relevanta för privatekonomin eller med relevans för deltagandet i samhällslivet. Modelleringsförmågan innebär också att kunna tolka resultatets relation till den verklighetssituation man hade från början.

Problemlösningsförmåga

Publicerad 2013-05-19 21:32:05 i Allmänt,

Ett problem är en uppgift som inte är av standardkaraktär och kan lösas på rutin. Det innebär att varje frågeställning där det inte på förhand för eleven finns en känd lösningsmetod kan ses som ett problem. Problemlösningsförmåga innebär att kunna analysera och tolka problem. Att lösa problemet innebär att genomföra ett resonemang. Det ingår att värdera både resonemanget och resultatet. Problemlösning kan också ses som ett medel för att utveckla övriga matematiska förmågor och är därför också en del av det centrala innehållet. Om eleverna ges förutsättningar för metakognitiva reflektioner kan de utveckla sin problemlösningsförmåga. 

Procedurförmåga

Publicerad 2013-05-19 21:27:13 i Allmänt,

Procedurförmåga innebär att tillämpa olika matematiska procedurer, rutiner så att säkerhet, precision och effektivitet stärks efterhand. Häri ingår att kunna lösa uppgifter av standardkaraktär, som även kan benämnas som rutinuppgifter, men också hantering av digitala verktyg samt att kunna välja en lämplig procedur

Begreppsförmåga

Publicerad 2013-05-19 21:22:35 i Allmänt,

För att kunna kommunicera kring begrepp behöver vi kunna representera begreppet med hjälp av olika uttrycksformer, till exempel ord, symboler och bilder. Sambanden mellan begreppen gör att matematiken formar en helhet och nya begrepp knyts till och fördjupar kunskapen om redan bekanta begrepp.

Om ämnet Matematik

Publicerad 2013-05-19 21:19:22 i Allmänt,

En del i matematiken är just att hantera procedurer och räkna. Matematikämnets styrka är möjligheten att kunna uttrycka mönster och samband generellt på ett internationellt matematiskt språk. Förmågorna är inte kopplade till något specifikt matematiskt innehåll. Förmågorna utvecklas dock genom att ett specifikt innehåll bearbetas.

Bedömning

Publicerad 2013-05-19 12:42:00 i Allmänt,

Selghed (2006, s. 11) skriver att bedöming ”är den process som består av lärarens arbete med att bilda sig en uppfattning om elevens totala utveckling, det vill säga både kunskapsmässigt, språkligt, känslomässigt och socialt”

De fyra former av kunskap:

Publicerad 2013-05-18 20:30:32 i Allmänt,

1. Fakta som är information och regler
2. Förståelse som är en uppfattning på olika kvalitativa nivåer
3. Färdighet som är förmågan att utföra något
4. Förtrogenhet som är den tysta kunskapen man behärskar
(Skolverket, 1994, s. 31-34).

Problemlösning

Publicerad 2013-05-18 20:16:00 i Allmänt,

Problemlösning tränar eleven i sitt kreativa tänkande och att han/hon utvecklar sin problemlösningsförmåga, vanligtvis med en heuristisk metod som innebär att eleven med hjälp av sin egen kunskap kan nå fram till ett svar. Problemlösning kan även leda eleven in i ett nytt tänkande där ett kritiskt tänkande och ett analytiskt resonemang står i fokus (Schoenfeld, 1992, s. 10). Problemlösning står i relation till problemet och problemlösaren, alltså att det är problemlösarens kreativitet som testas, där man går utanför standardmetoderna.

Metakognition

Publicerad 2013-05-18 20:11:41 i Allmänt,

Läraren kontinuerligt bedömer eleven, vilket sker i varje möte med denne, men innebär även att eleven i samband med detta får en förståelse för vad han/hon ska lära sig och hur han/hon kan gå till väga för att prestera bättre, så kallad metakognition där eleven blir medveten om sin egen tankeprocess

Förmågorna i matematiken

Publicerad 2013-05-18 20:06:46 i Allmänt,

Förmågorna i matematiken omfattas av hur väl eleven väljer effektiva metoder och strategier, hur väl eleven resonerar och argumenterar, om eleven kan hitta fler vägar, hur väl eleven förstår samband mellan begrepp och hur de relaterar till varandra samt hur väl eleven muntligt kan redogöra för sina tankegångar. Dessa delar går in i det centrala innehållet för problemlösning i årskurs 9 (Skolverket 2011, s. 67)

Arbetssät

Publicerad 2013-05-18 20:03:20 i Allmänt,

De olika kunskapsförmågorna utvecklas genom ett varierat arbetssätt. Eleven kan tro att det bara finns en rätt väg till lösning medan de i själva verket bör få möjlighet att testa fler tankegångar, testa fler metoder. Det är vägen fram till lösningen som ska stå i fokus och bedömas eftersom det är vägen till ett svar som visar vilken förmåga eleven behärskar (Selghed 2006, s. 52-55).

(Skolverket, 2011, s. 62-63)

Publicerad 2013-05-18 19:57:38 i Allmänt,

Undervisning i matematik ska leda till att eleven utvecklar sin kunskap om matematik och hur den kan användas i vardagliga sammanhang, för att kunna formulera problem och lösa dem, reflekterar över sina val av metoder och strategier och kunna argumentera för dem samt föra logiska resonemang (Skolverket, 2011, s. 62-63)

Resonera

Publicerad 2013-05-15 21:16:01 i Allmänt,


Att resonera matematik innebär att presentera en lösning, att kunna tolka data samt att utveckla och
utvärdera argument, medan att kommunicera matematik betyder att rita, lyssna, skriva, läsa och
diskutera information och idéer (Helenius, 2010)

Eleverna är inte vana att diskutera lösningsmetoder och att jämföra och värdera metoder och resultat.

I Lgr-11 står deti ingressen till kursplanen i matematik

Publicerad 2013-05-15 21:03:42 i Allmänt,

Matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. Matematisk verksamhet är till sin art en kreativ, reflekterande och problemlösande aktivitet som är nära kopplad till den samhälleliga, sociala och tekniska utvecklingen. Kunskaper i matematik ger människor förutsättningar att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer och ökar möjligheterna att delta i samhällets beslutsprocesser. (Lgr-11, 2011, s 62)

Matematisk förmåga

Publicerad 2013-05-15 20:55:53 i Allmänt,

Liten framgång i matematik behöver emellertid inte alltid betyda oförmåga; det kan finnas andra omständigheter som till exempel lättja, sjukdom, problem inom familjen o.s.v. som gör att förmågorna inte kommer till sin rätt.

Uttrycksform och uttrycksförmåga

Publicerad 2013-05-15 20:00:36 i Allmänt,

En matematisk uttrycksform kan tolkas som en kombination av modalitet (sättet att uttrycka) och representation (matematisk referens).

Ex 1. Representation: diagram, modalitet: rita för hand.
Ex 2. Representation: talsymboler, modalitet: använda miniräknare.
Matematisk uttrycksförmåga förutsätter ett samspel mellan kommunikation och representation

Bedömningsformer

Publicerad 2013-05-15 19:18:52 i Allmänt,

Bedömningsformer
• Självskattning innan avsnitt
• Bedöma egna prov
• Kamratbedömning
• Gruppbedömning
• Göra egna prov och bedömningsanvisningar
• Loggbok
• Reflektion
• Laborationsrapport
• Inlämningsuppgift
• Muntliga redovisning
• Muntligt prov
• Skriftligt prov
• Parprov
• Hemprov
• …

Resonemang

Publicerad 2013-05-15 19:09:00 i Allmänt,

Det som våra elever är inte vana vid är resonemang. Så länge vi har haft NP har den muntliga biten funnits med. Det finns många elever som när de kommer till det skarpa läget (NP), har de aldrig fört ett resonnemnag muntligt. Det är  tufft att det gäller som mest ska man göra det första gången. En förmåga som elever ska träna på hela vägen genom grundskolan.  

Kommunikationsförmåga

Publicerad 2013-05-14 22:13:13 i Allmänt,

Kommunikationsförmåga är inte bara att kunna kommunicera med hjälp av termer, symboler, tabeller, grafer utan även med hjälp av ord, bilder, ritningar, gestaltningar och modeller och att anpassa sin kommunikation till sammanhanget.

Resonemangsförmåga

Publicerad 2013-05-14 22:11:13 i Allmänt,

Resonemangsförmågan innebär att kunna föra matematiskaresonemang som involverar matematikens begrepp, metoder och utgör lösningar på problem och modelleringssituationer

Problemlösningsförmåga

Publicerad 2013-05-14 22:05:00 i Allmänt,

Ett problem är en uppgift som inte är av standardkaraktär och kan lösas på rutin. Det innebär att varje frågeställning där det inte på förhand för eleven finns en känd lösningsmetod kan ses som ett problem.

Problemlösningsförmåga innebär att kunna analysera och tolka problem vilket inkluderar ett medvetet användande av problemlösningsstrategier

Procedurförmåga

Publicerad 2013-05-14 22:01:10 i Allmänt,

Procedurförmåga innebär att tillämpa olika matematiska procedurer, rutiner så att säkerhet, precision och effektivitet stärks i efterhand.

Begreppsförmåga

Publicerad 2013-05-14 21:58:18 i Allmänt,

För att kunna kommunicera kring begrepp behöver vi kunna representera begreppet med hjälp olika uttrycksformer, till exempel ord, symboler och bilder. Sambanden mellan begreppen gör att matematiken formar en helhet och nya begrepp knyts till och fördjupar kunskapen om redan bekanta begrepp.

Ett matematiskt begrepp

Publicerad 2013-05-14 21:50:48 i Allmänt,

Ett matematiskt begrepp kan vara ett matematiskt objekt som t ex cirkel eller en process som t ex subtraktion eller en egenskap som t ex omkrets. Varje matematiskt begrepp anknyter till andra begrepp. T ex finns det en relation mellan begreppet cirkel och begreppet omkrets: varje cirkel har en omkrets. Däremot finns ingen lika uppenbar relation mellan cirkel och subtraktion: Begreppet subtraktion anknyter till processen att ta bort

Begrepp

Publicerad 2013-05-14 21:02:14 i Allmänt,

Lärare måste förstå hur elever tänker matematiskt och börja där de befinner sig. läraren bör ständigt påvisa och tala med eleverna om begreppens betydelse. ett sätt att underlätta elevens förståelse av begrepp är att lyfta fram begreppets ursprung. 

Laborativ och problembaserad matematik

Publicerad 2013-05-14 19:56:00 i Allmänt,

”Den växande trenden av ”tyst räkning” i svensk skola är skadlig ”(SOU, 2004). eleven lär sig bättre genom samspel och kommunikation. Laborationer och problemlösningar bidrar till ett omväxlande arbetssätt. Laborativa läromedel kan vara datorprogram och interaktiva skrivtavlor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela